Billeder fra fremtiden

Tag et par VR briller på, og mød danske samtidskunstnere. Billeder fra Fremtiden er et formidlingsprojekt, der sætter os i interaktiv kontakt med danske samtidskunstnere og deres arbejde.

I VR-videoerne oplever du hvad der går forud for et kunstværk: inspiration, tankerne bag, materiale- valg og proces.


MØD: 

Anne Haaning (04:52 min.)

På Statens Museum for Kunst (SMK) møder vi kunstneren Anne Haaning i hendes videoinstallation Half Hidden (20 min., 2019). I sit arbejde er Haaning optaget af teknologi. Hun undersøger, hvad de skærme, vi er omgivet af, egentlig består af og peger på, at skærmene kan være ekstremt invaderende elementer i vores liv. For hvad gør det ved os, at der altid er en skærm imellem os og vores venner, kærester, familier, institutioner og alt, hvad der udgør vores verden i det hele taget?

Samtidig undersøger værket det grønlandske mineral kryolit, der har haft stor betydning for teknologiens udvikling. Efter dansk minedrift i Ivittuut er mineralet sidenhen forsvundet – en aktion, som Haaning fandt blandt gamle fotografier i Rigsarkivet. Haaning viser os, hvordan historien gemmer sig lige for øjnene af os. Hun forklarer, hvordan hun besluttede sig for at behandle fotografierne som en form for fiktion til at manipulere dem ind i hendes egen fiktion.

 

Astrup & Bordorff (05:16 min.)

Astrup & Bordorff tager os med bag skabelsen af deres soloudstilling Kunstmuseet (2021) på Statens Museum for Kunst (SMK).

Duoen præsenterer os for, hvilke overvejelser de har gjort sig i forbindelse med udstillingen, hvordan de har lavet deres research og deres tanker om, hvordan institutioner iscenesætter sig selv i samfundet.

Astrup & Bordorff stiller i deres værk spørgsmål til kunstmuseets rolle i dag og til den nationale billed- fortælling. De taler om fælleseje og fælles ansvar, og gør os klogere på, hvordan de opfatter kabareten som en form, der forener noget underholdende og bredere appellerende med noget kritisk, måske lige- frem politisk, og kunstnerisk ambitiøst.

 

Jens Settergren (05:13 min.)

På FABRIKKEN for Kunst og Design (Amager, København) inviterer Jens Settergren os med ind i sit atelier. Settergren ser sit atelier som en form for laboratorium, hvor han eksperimenterer med et bredt udvalg af materialer og teknikker, som kræver for- skellige arbejdsprocesser.

Settergren introducerer os for, hvor og hvordan fascinationen af byduen opstod, og hvordan han forestillede sig duen som en observatør af mennesket. Denne forestilling udviklede sig til, at duen blev pro- tagonisten i værket The GPS Will Take Me Home (2019), som også sættes op og præsenteres i VR- videoen – et værk, der foruden 3D-duerne omhandler kunstig intelligens, cyborgs og nedfrysning af men- neskekroppe.

Værkets titel peger på, at vi som mennesker bliver guidet og styret af teknologien. I VR-videoen forklarer Settergren blandt andet inspirationen til værket og tankerne bag.

 

Kristoffer Ørum (05:08 min.)

Vi møder billedkunstneren Kristoffer Ørum i hans værksted på Nørrebro, København. Ørum tager os med bag værket Signal_Krebs (2020), på engelsk:  Signal_Crayfish.

Han viser os i detaljer, hvordan hans 3D-print bliver til og hvilke udfordringer, der opstår, når teknologien kigger på mennesket. Signal_Krebs er et værk, der kombinerer Ørums undersøgende praksis med digitale teknologier og kommunikationssystemer. Udover at bevæge os rundt i Ørums værksted, møder vi også kunstneren på Amager Fælled, hvor der på et tidspunkt er blevet fundet en signalkrebs.

 

Rikke Luther (03:26 min.)

På Statens Værksteder for Kunst (Christianshavn, København) møder vi Rikke Luther. Her præsenteres vi for, hvordan det værk, hun er i gang med at lave til Viborg Bybane, bygger på værket Overspill: Universal Map (2016).

Værket kortlægger konceptet ‘Global Commons‘ og til VR-videoen har Luther klippet kortet ud i små dele og fastklistret det på et seks meter højt gitter af snor. Vi inddrages i, hvordan Luther arbejder, og introduce- res til, hvilke undersøgelser, opdagelser og processer, der gik forud for hendes værk.

Samtidig deler Luther værket op i små brudstykker samt præsenterer os for værkets fire kategorier: ‘High Sea’, ‘Outer space’, ‘Atmosphere, ‘Antarctica’. Alle er de steder, der ikke er ejet af stater, som er med til at udgøre ‘global commons‘.


Billeder fra Fremtiden er særligt målrettet børn og unge, der hér kan få et anderledes møde med kunsten. Til udskolingsklasser er der udarbejdet et undervisningsmateriale, der giver mulighed for at dykke ned i temaer som “folk og historie”, “teknologi og mennesker” og “miljø og ressourcer”. Materiet kan hentes i digital form nedenfor – eller i fysisk form på Kunsthal 44Møen.


Billeder fra fremtiden er et landsdækkende samarbejde mellem kunstinstitutionerne: Kunstmuseum Brandts, Den Frie, Kunsthal 6100, Kunsthal NORD, Kunsthal 44Møen samt Kunsthal Aarhus.

Billeder fra Fremtiden er blevet til takket være støtte fra Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond.