Udendørs kunstværker

Offentlig kunst i naturen omkring Kunsthal 44Møen

 

 

1. Bjørn Nørgaard, Arkitektura Natura, 2017

2. Till Junkel, IT IS WHAT IT IS, 2008

3. Michael Sailstorfer, Burner, 2017

4. Till Junkel, Artificially busy, 2009

5. Hans Peter Kuhn, Wolkenkratzer (Skyscraper) 2009

6. Nanna Abell, Fri Facon Forfra Fresko Frottage Uh!, 2020

____________________________________________

Bjørn Nørgaard, Arkitektura Natura, 2017
Foto: Thomas Gunnar Bagge

Bjørn Nørgaards første mur var Menneskemuren i 1982, oprindelig til en nordisk udstilling på The Solomon R. Guggenheim Museum i New York. Det var en optimistisk global mur med repræsentanter fra hele verdens kulturer og en karikeret kapitalistabe på toppen. Med denne mur skabt til en udstilling på Kunsthal 44møen i 2017 har Nørgaard taget en anden tilgang, idet muren er skabt af jord og tegl. Nørgaard refererer til konstruktionen af mure (og barrierer) verden rundt – som den Donald Trump ønskede at bygge ved grænsen til Mexico. Nørgaards mur falder lige so stille sammen og vil forsvinde i fremtiden.

“Jeg bygger en mur af jord. Af jord er du kommet til jord skal du blive”, siger Nørgaard.

____________________________________________

Nanna Abell, Fri Facon Forfra Fresko Frottage Uh!, 2020
Photo : Thomas Gunnar Bagge

Nanna Abell skabte “fri façon forfra fresko frottage uh!” til udstillingen “Friheden er udenfor huden” i 2020. Kunsthallens gavl er dækket af et lag af ren smeltet bivoks dryppende videre ned på jorden. Mere end en million bier har været på arbejde for at producere den mængde voks, som er brugt i værket: en nærmest absurd, dyrebar omkostning, for at tilføre overfladen blødhed og taktilitet. Den organiske membran afgiver sin naturlige aroma og lokker beskueren til sanseligt at nærme sig bygningen gennem berøring og duft.
Bivoks på bølgede metal plader 11,3 x 5,8 m

____________________________________________

Hans Peter Kuhn, Wolkenkratzer (Skyscraper), 2009
Photo : Peter Anders & Barbara Heinrich

Denne lysinstallation blev skabt til åbningen af Kunsthal 44Møen som en del af udstillingen Schöne Wetter hente, n’est-ce pas, Henning? i 2019. Den er tænkt som et permanent tegn på toppen af bygningen. Med retning mod himlen symboliserer den den vej, som denne institution vil tage: op, op, op.

____________________________________________

Till Junkel, Artificially busy, 2009
Photo : Peter Anders & Barbara Heinrich

Till Junkel, IT IS WHAT IT IS, 2008
Photo : Till Junkel

For Till Junkel skal den kunstneriske process ikke være for kompliceret: IT IS WHAT IS IS. Han har indgraveret ord i granit, og skabt små selv-forklarende kunstværker, der på en gang kommenterer deres omgivelser og samtidig bliver en del af stedet.

___________________________________________

Michael Sailstorfer, Burner, 2017
Photo : Thomas Gunnar Bagge

I 2017 installerede Sailstorfer tre raket-lignende brændstoftanke fra militærfly omkring Kunsthal 44Møen. En af den kan stadig ses på stedet. I bugen, hvor lageret var, er der indarbejdet en brændeovn. Værket skaber varme og lys ved særlige lejligheder på Kunsthal 44Møen.